De energiemarkt verandert razendsnel. Om voorop te blijven lopen, wil NieuweStroom innovatieve proposities ontwikkelen, klantgerichter werken, processen optimaliseren en beslissingen nemen op basis van feiten in plaats van alleen gevoel. Data en AI spelen in al deze aspecten een sleutelrol. Daarom maakte de energieleverancier datagedreven werken tot een strategische pijler. NieuweStroom vroeg Pipple om te helpen met het opzetten van een duidelijke datastrategie én de praktische vertaling hiervan: hoe breng je datagedreven werken echt tot leven in de organisatie?

Interview NieuweStroom

Jules van Ratingen (Manager Centraal Data Team) en Ludo Nuijens (Manager Kennis & Transformatie) bij NieuweStroom

Een stevige datastrategie als startpunt

De samenwerking begon met een datastrategietraject. Ludo Nuijens, verantwoordelijk voor de transformatie naar een datagedreven organisatie binnen NieuweStroom: “Pipple organiseerde workshops met directie, management en medewerkers om samen te bepalen waar NieuweStroom naartoe wil en welke doelen het bedrijf met data wil bereiken. Een audit bracht de huidige datavolwassenheid in kaart. Op basis van het Delta-model adviseerde Pipple welke stappen nodig waren om te groeien naar een datagerichte organisatie — van de juiste structuur en rollen tot een toekomstbestendig dataplatform en relevante usecases. Het resultaat: een concreet, breed gedragen plan waarmee NieuweStroom direct aan de slag kon.”

Van strategie naar uitvoering

Met het plan op zak ondersteunde Pipple ook bij de uitvoering. Samen werkten Pipple en NieuweStroom onder meer aan het opbouwen van een centraal datateam, het verbeteren van data-engineering en het ontwikkelen van heldere dashboards. “Pipple hielp met het creëren van inzicht om te sturen op cijfers,” vertelt Ludo. “Zo ontstond een sterke basis om verder op te bouwen.” Jules van Ratingen, manager Centraal Datateam bij NieuweStroom vult aan: “We kunnen nu doorpakken met nieuwe dashboards en AI-toepassingen. Ook keek Pipple inhoudelijk mee bij het samenstellen van ons Centraal Datateam. Dit was heel waardevol.”

Concreet resultaat: de besparingstool

Een tastbaar resultaat van de samenwerking is de besparingstool die Pipple voor NieuweStroom ontwikkelde. Met één druk op de knop zien potentiële klanten hiermee wat ze kunnen besparen door over te stappen op een dynamisch energiecontract van NieuweStroom. “Een ontzettend handig hulpmiddel voor onze accountmanagers,” zegt Jules. “Pipple heeft hiermee echt waarde toegevoegd.”

Een cultuuromslag

Datagedreven werken vraagt om meer dan goede dashboards en tools. Het vraagt om een andere manier van denken. “Pipple kijkt naar meer dan alleen data,” vertelt Ludo. “Het team benadrukte vanaf het begin dat iedereen in de organisatie mee moet. Door het strategietraject raakten collega’s enthousiast, kwamen eigen ideeën en usecases naar boven. Door hiermee aan de slag te gaan konden we snel resultaat laten zien. Zo ontstond een echte cultuuromslag. Pipple speelde daar een grote rol in.”

Partnerschap met energie

De samenwerking voelt als een echte match. “Net zoals NieuweStroom is Pipple jong, energiek en deskundig,” zegt Jules. “De collega’s zijn pragmatisch, durven fouten te maken en gaan voor impact. Bovendien hebben we samen veel gelachen. Net zoals wij geen energieleverancier, maar energiepartner willen zijn, streeft ook Pipple naar partnerschappen met opdrachtgevers. Het bedrijf denkt mee, geeft eerlijk advies — ook als dat niet het makkelijke antwoord is — en levert altijd iets wat direct toepasbaar is.”

Klaar voor de volgende stap

Na een jaar intensieve samenwerking is de basis gelegd. De eerste dashboards zijn opgeleverd, de besparingstool is live, de datastrategie staat en het interne team is klaar om zelfstandig verder te bouwen. “We groeien nu naar een fase waarin Pipple minder op de voorgrond staat,” vertelt Jules. “Maar als we extra kennis of sparring nodig hebben, weten we de organisatie te vinden. Pipple blijft onze partner in data.”

Neem contact op met onze expert

Joep kan je alles vertellen over onze organisatie, missie en visie.
Hij komt graag met je in contact!

Joep van den Tillaart
Partner
joep@pipple.nl