Elk jaar, tussen augustus en mei, speelt zich in ons land een logistieke operatie af van epische proporties. Het project telt 1,2 miljoen stakeholders van 6 jaar en ouder. Ze resideren in een grote stad, gehucht of iets daartussen in en moeten zich, in wisselende eenheden, wekelijks begeven naar een voorgeschreven locatie. Laat of onvolledig arriveren is een doodzonde en nog dezelfde dag verplaatst het hele circus zich weer in omgekeerde richting. Het hele spul vreet op deze manier jaarlijks 150 miljoen autokilometers.
Lagere CO₂-uitstoot
Eigenlijk is het dus een mirakel dat de amateurcompetitie, met 33.000 wedstrijden per weekend, zo soepeltjes draait. En is het ook niet verwonderlijk dat de KNVB een efficiëntieslag mogelijk acht. Die wil de 48.635 ton CO₂ die de amateurcompetitie gedurende één seizoen uitstoot, drastisch terugschroeven. Daarvoor bestaat een wondermiddel, rekende Pipple hen voor: slim carpoolen.
Bas Ooteman, programmamanager van GO, het mobiliteitsprogramma van de KNVB, vertelt hoe de paden van Pipple en de KNVB kruisten. ‘De KNVB is een van de initiatiefnemers van het Football Innovation Platform: een samenwerkingsverband van leidende voetbalorganisaties. In januari 2022 organiseerden ze een innovatiechallenge met sustainability als thema. Dat leverde 74 inzendingen uit 17 verschillende landen op, waaronder die van Pipple.’ In de categorie van ideeën om de ecologische footprint bij bezoeken aan stadions en clubs te verkleinen, kwam Pipple als winnaar uit de bus. De KNVB vond hun pitch zo overtuigend, dat ze besloot een samenwerking met Pipple aan te gaan.
Het winnende idee van Pipple
Het winnende idee van Pipple is een add-on voor de bestaande app voetbal.nl waarmee gebruikers – de app telt er één miljoen – zich kunnen aanmelden om te carpoolen. Ooteman: ‘Met dit idee had de KNVB zelf ook al wel eens gespeeld, maar het leek nog lang niet uitvoerbaar. Pipple liet ons zien dat het wel degelijk te maken is. Sterker nog: ze bedachten hoe het nóg beter kan door de app ook nog de kortste route te laten berekenen om passagiers op te pikken en thuis te brengen. Dat vergroot de kans dat mensen samen reizen en bespaart extra kilometers.’
Besparingspotentie
De KNVB vroeg Pipple de besparingspotentie te berekenen. Het bureau kreeg daarvoor twee maanden de tijd. Twee keer per week rapporteerde Pipple over de voortgang. ‘Zelfs met maar een dag tussen de meetings hadden ze altijd iets ontdekt of gebouwd. Het is een daadkrachtige club met zichtbaar plezier in hun opdracht.’
Samen rijden is zonder meer de moeite waard, wees de scan uit. Als alle teams voortaan met volle auto’s naar de uitwedstrijden rijden, stoot de jeugdcompetitie 35% minder CO₂ uit en de senioren 47%. En worden de voetballers straks ook nog op de meest efficiënte manier opgepikt en thuisgebracht? Dan komt daar bij de jeugd nog een paar procent bij, en bij de senioren loopt de besparing op tot 50-55%.
Prototype
De optie om een automatisch rijschema te maken in de voetbal.nl-app gaat deze zomer live. Eind 2022 spreekt de KNVB weer met Pipple over een protoype van een dynamische carpoolrouteplanner die rekening houdt met veranderingen in het speelschema en het team. ‘Dus geen stortvloed aan appjes en Excels meer in aanloop naar het weekend dankzij Pipple’, voorspelt Ooteman. ‘Een zegen voor elke teammanager.’