Lekker naar buiten en genieten maar. Aan iets anders kunnen de meesten van ons nauwelijks denken zodra het KNMI een zonovergoten dag voorspelt. Maar de congestie-officers van Enexis moeten dan juist aan de bak. Zij hebben op dagen als deze de taak om overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te voorkomen.

Congestiemanagement bij Enexis

Sinds een poosje doet Enexis hiervoor een beroep op grote klanten die veel stroom terugleveren. Wanneer overbelasting dreigt in hun deel in het netwerk, vragen de congestie-officers hen om (een deel van) hun zonnepanelen tijdelijk uit te schakelen. Welke klant op welk tijdstip hoeveel panelen moet uitschakelen, krijgen de congestie-officers gedicteerd door een tool die hun collega’s van de afdeling datascience ontwikkeld hebben.

Zonnepanelen uitschakelen

Worden er uit voorzorg te weinig panelen uitgeschakeld dan kunnen er stroomstoringen optreden, met alle gevolgen van dien. Maar voor de zekerheid even wat extra panelen laten uitschakelen is er ook niet bij, want Enexis heeft met deze klanten contractuele afspraken over de vergoeding van hun misgelopen stroom. Onderaan de streep is dat geen misselijk bedrag.

Dreamteam

No pressure dus, maar tool en team moeten samen een dreamteam vormen. Dat is nog niet altijd het geval, zo merkte Martijn Tilma, manager van de afdeling data science. ‘De congestie-officers vonden dat de tool niet geheel deed wat ze nodig hadden. Terwijl mijn mensen meenden het best mogelijke ontwikkeld te hebben op basis van de business requirements.’

Neutrale expert

Het was Tilma duidelijk dat een interventie nodig was: bruikbaarheid en output van de tool moesten kritisch onder de loep worden genomen. Maar niet door de teams zelf. ‘Voor de congestie-officers was het door de hoge druk – deel uitmaken van een nieuw proces waarin torenhoge belangen spelen – lastig de benodigde afstand nemen. Tegelijkertijd zijn wij data scientists geneigd ons te wentelen in het gevoel gelijk te hebben, maar het niet krijgen. Ik dacht daarom dat een neutrale expert de zaak goed zou doen.’ Hiervoor schakelde hij Pipple in.

Impact van timing op foutmarge

De technische kant van Pipple’s opdracht bij Enexis was een onderzoek naar verbetermogelijkheden voor het voorspellen van congestie. Dit resulteerde in een complexe, arbeidsintensieve analyse om te bepalen welke impact variatie in het weer had op de foutmarge van de voorspellingen.

Tilma legt uit: ‘Hoeveel zon zonnepanelen ’s nachts opvangen, kunnen we prima voorspellen: geen. Het wordt pas lastig zodra de zon opkomt, want elke weersvoorspelling heeft van zichzelf al een brede foutmarge. Die onvoorspelbaarheid neemt nog eens toe naarmate je nauwkeuriger kijkt naar de timing. Dus als het al die voorspelde bewolkte dag wordt, is het nog steeds grotendeels gissen hoe laat er een wolk voor dat ene zonnepaneel drijft. De impact van die foutmarge verschilt. In de zomer is die groter dan in seizoenen waarin er weinig zon is.’

Interviews

Enexis vroeg Pipple bovendien de ‘gap’ boven water te krijgen tussen de wensen van de congestie-officers en oplossingen die het datateam kon bieden. Hiervoor nam Pipple interviews af en dat leverde meer op dan alleen informatie, zag Tilma. ‘Wouter en Joep zijn leuke, innemende gasten met kennis en tact. Ze legden soms best vervelende vragen op tafel en toch wisten ze een brug te slaan tussen de bits en bytes waar het op mijn werkvloer gaat en de praktijk van de congestie-officers. Bovendien spraken ze de taal van het senior management en de directie.’

Werkelijkheid SMART gemaakt

Het advies en de data-analyse die Pipple opleverden waren heel bruikbaar. Maar het meest waardevol vond Tilma het proces daar naartoe. ‘Dat heeft echt verbindend gewerkt. We sturen niet langer op incidenten en details, maar op de gedeelde, uitgezoomde werkelijkheid die Pipple voor ons concreet en SMART heeft gemaakt. De wens van de business is nu helder gedefinieerd en wat wij leveren ook. Met elkaar in gesprek gaan over de juiste dingen gaat hierdoor tegenwoordig veel beter.’

Neem contact op met onze expert

Joep kan je alles vertellen over onze organisatie, missie en visie.
Hij komt graag met je in contact!

Joep van den Tillaart
Partner
joep@pipple.nl