Er wordt minder gediscussieerd sinds Pipple zijn intrede deed bij Shimano, producent van fiets-, vis- en roeionderdelen. Hoe dat komt? Cijfers vertellen de waarheid. CFO van Shimano Europe Thom van Egmond is blij met de helderheid die dit bracht.
Proces mining
Om de klanttevredenheid verder te verbeteren vroeg van Egmond Pipple een proces mining analyse uitvoeren. Door de snelle internationale groei door overnames was er nogal wat interne complexiteit en variëteit ontstaan, wist het management. Het bedrijf had inmiddels in veel Europese landen een saleskantoor en werkte daarnaast samen met distributeurs.
Uit de analyse kwam naar voren dat er vierduizend verschillende manieren gebruikt werden om een order te verwerken. “Dat krijg je dus als een proces uit zes of zeven stappen bestaat en landen, afdelingen en teams bij elke stap een eigen aanpak hanteren.”, weet van Egmond nu. Een andere eyeopener vormden de doorlooptijden. “We dachten dat we al onze orders binnen een paar dagen afrondden. Maar we kwamen er tegen die al jaren open stonden.”
Benchmarken en focus
Met de verkregen inzichten kon van Egmond de efficiëntie van landen, afdelingen en medewerkers onderling benchmarken op basis van hard bewijs. Een hulpmiddel dat discussies sterk verminderde: “Data liegen niet.” En nog een voordeel: ze hielpen het management makkelijker te focussen op dat waar het meeste winst te behalen viel, en niet alles zomaar op de schop te nemen.
Creatief met data
Ook andere trajecten met Pipple leverden Shimano positieve efficiencyslagen op. Zo maakten ze een model dat de vraag naar reserveonderdelen voorspelt op basis van het aantal componenten dat Shimano aan fietsfabrikanten verkoopt. Daardoor hoeft Shimano voor zijn voorraadbeheer niet meer af te gaan op de inschattingen van retailers. En Pipple leerde het datateam van Shimano creatief te zijn. Van Egmond: “Wij keken vooral naar onze eigen gegevens. Pipple liet ons brainstormen over mogelijke verbanden tussen voorraaddata, andere interne cijfers en data buiten Shimano.” Letterlijk buiten, want zo ontdekten ze dat weerspatronen de omzet tot op productcategorieniveau kunnen voorspellen.