Pipple kleurt graag buiten de lijntjes

Zes jaar geleden besloot Jeroen de Haas het keurslijf van werken in dienst van zich af te gooien. Hij was altijd werkgelukkig geweest, maar toch knaagde er iets. Hij wilde het op zijn manier doen. Dat doet hij met Pipple. Een bedrijf dat zich richt op data science with purpose. Inmiddels werken er 35 mensen bij Pipple. Hoe is die ondernemersreis verlopen? En welke tips heeft hij voor andere (startende) ondernemers?

In een hoog tempo, met het nodige enthousiasme en een flinke portie bevlogenheid vertelt Jeroen over Pipple. Zijn kindje, zou je het kunnen noemen. Inmiddels uit de luiers. Want waar hij in het begin alles zelf deed, kan hij nu rekenen op de bevlogenheid en de expertise van zijn medewerkers.

“Waarom ik Pipple ben begonnen? Ik heb altijd in de financiële sector gewerkt. Bij banken en verzekeraars’. Vertelt hij. ‘Hoewel ik altijd met veel werkplezier heb gewerkt, merkte ik toch dat ik telkens bleef proberen om in het keurslijf van een functie te passen. Dat wilde ik niet meer.’

 

Maatschappelijk bewogen

Daarbij kwam dat Jeroen ook een maatschappelijk bevlogen hart heeft. Hij heeft een project in Nepal opgezet waar hij bijdraagt aan onderwijsverbetering, leraren opleiden en studiebeurzen vergeven. ‘Ik wilde die twee werelden samenbrengen.’ Ervaart hij nu nog een keurslijf? ‘Helemaal niet! Pipple past bij wie ik ben. Bij mijn normen en waarden, persoonlijkheid, mensbeeld en wereldbeeld. Vanuit die waarden kan ik nu 100 procent handelen, daar zitten geen conflicten. Ik hoef nooit een masker op te zetten en dat is heel prettig.’

De geboorte van Pipple

En zo werd Pipple geboren. Met een duidelijke visie. ‘De pi staat voor het wiskundige aspect. Ik heb het altijd leuk gevonden om daarmee bezig te zijn: van data anlyse-modellen bouwen werd ik blij.’ Daarnaast is de naam een verwijzing naar Pippi Langkous. ‘Onze bedrijfscultaar is creatief, onbevangen en out of the box. We zijn niet bang.’ Die creativiteit komt bijvoorbeeld terug in het feit dat veel personeelsleden een muziekinstrument bespelen. ‘We kunnen bijna een band beginnen.’

People, planet en profit

Tot slot komen de drie p’s terug in de naam. ‘People, planet en profit. We zetten zo’n 10 procent van onze tijd pro bono in voor NGO’s zoals het Rode Kruis.’

Loslaten

Al snel wisten klanten Pipple te vinden en dus waren er meer mensen nodig. ‘Hoe ik daarmee om ben gegaan? Het overkomt je eigenlijk. Je moet accepteren dat het dynamisch is. En waar ik vroeger alles zelf deed, probeer ik nu zo min mogelijk te doen. Mijn rol is veranderd. Ik zie Pipple als een opgroeiend kind, dat je steeds meer loslaat. Dat is voor mij heel relaxt, niet alles rustmeer op mijn schouders.’

De arbeidsmarkt

Jeroen heeft weinig moeite om met de krapte op de arbeidsmarkt de juiste mensen te vinden. En dat is opvallend, in tijden waarin andere bedrijven flink worstelen. ‘Dat komt omdat we altijd voor kwaliteit zijn blijven gaan. Echt goede mensen. En dat is ook waarom collega’s hier komen werken: je kunt bij ons van elkaar leren. Daarnaast hebben we ook een bijna vriendschappelijke band met elkaar. We gaan elk jaar samen skiën bijvoorbeeld. Dat kan alleen omdat we het zo goed met elkaar kunnen vinden, anders doe je dat niet.’

Omdat medewerkers zo blij zijn met hun werk, ‘werven’ ze zelf nieuwe medewerkers. ‘Heel vaak gaat het via-via. Dat is ook een goede manier, want dan weet iemand al wat meer over onze bedrijfscultuur en of dat bij hem of haar past. Daarnaast hebben we een assessment voor alle nieuwe medewerkers, maar uiteindelijk merk je pas op de werkvloer of er een match is.’

 

Bedrijfscultuur

Klanten ervaren die bedrijfscultuur bij Pipple ook. Zo complimenteert Farhang Dehzad -teamleider van het datalab van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport – in een klantverhaal op de Pipple-website de communicatiekracht van het bedrijf: ‘Het zijn geen datawetenschappers in een lab. Integendeel. Beiden waren duidelijk aanwezig op een prettige manier. Ze hadden weinig instructie nodig, trokken er zelf op uit en durfden hun mening te geven. Door goed luisteren, uitleggen, meedenken en brainstormen wisten ze de stortvloed van behoeften vanuit de business te kanaliseren naar een handzame applicatie waarmee de werkvloer zelf uit de voeten kan.’

Buiten de lijntjes kleuren

Zo’n bedrijfscultuur kan alleen ontstaan als je mag experimenteren. Jeroen legt uit: ‘Wat ik in mijn vorige baan miste, was de vrijheid om uit te proberen en op mijn bek te gaan. Het Pippi-gevoel dus: met lef iets nieuws aangaan. Ik wilde niet altijd binnen de lijntjes blijven kleuren en risico’s mijden of vanuit angst te handelen. Dat probeer ik te stimuleren bij Pipple. Hoe ik dat doe? Door het goede voorbeeld te geven.’

 

De toekomst

De toekomst ziet Jeroen broodnuchter: ‘Niet heel anders dan nu. Natuurlijk gaan we graag de uitdaging aan door complexere projecten op ons te nemen. Maar we hoeven niet per se in andere landen te acteren of drie keer zo groot te zijn. Groei zit ‘m wat mij betreft meer in nóg creatiever, onbevangener en dienstbaarder te zijn. ‘

“Life is what happens while you are busy making other plans” – John Lennon, geciteerd door Jeroen de Haas

Vragen over het laatste nieuws, events en pr?

Thijs kan je alles over onze organisatie, missie en visie vertellen.
Hij komt graag met je in contact!

Thijs Verhaegh
Marketing Manager
communicatie@pipple.nl