Pipple en PSV willen samen een nieuwe standaard zetten in het voetbal. Samen verkennen we de grenzen van AI-innovatie in de Brainportregio. PSV had de behoefte om meer inzichten uit de bestaande data te halen, de expertise daarvoor vonden ze ‘om de hoek’ bij Pipple.
Bij de Eindhovense topvoetbalcub zoeken medewerkers continu naar samenwerkingen in de Brainportregio die hen kunnen helpen hun ambities waar te maken. Ze kwamen op het spoor van Pipple toen ze Pipple Podium dit jaar bezochten. Wij zetten onze kennis en creativiteit maar al te graag in om PSV op weg te helpen naar nog grotere hoogten. Net als PSV, spelen wij ook op Champions League niveau, maar dan op het gebied van data en AI. Waar PSV nummer 1 wil zijn op het veld, willen wij daar de nummer 1 zijn. We vinden elkaar in onze sterke focus op innovatie en de familiecultuur.
Verzilveren technologische potentie
“Als voetbalclub moet je partnerships zoeken met bedrijven die je kunnen helpen de koers te varen die je voor ogen hebt om zo samen successen te behalen. In onze Visie2030 staat expliciet dat wij meer datagedreven willen werken. Dus toen we bij Pipple zagen wat zij in huis hebben, ging het balletje rollen”, vertelt Commercieel Directeur Frans Janssen. Pipple-oprichter Jeroen De Haas: “Wij zijn voor PSV een versneller in het verzilveren van de technologische potentie van data in AI. Onze eerste stap wordt een goede AI-strategie voor PSV. Een soortgelijk traject hebben we net afgerond bij Bol.”
Voorspellingen op en naast het veld
In die eerste strategiefase van enkele maanden gaan onze mensen in gesprek met alle afdelingen van PSV om te achterhalen op welke gebieden zij hun resultaten kunnen optimaliseren met behulp van AI. Aan de hand daarvan bepalen we gezamenlijk concrete doelen, prioriteiten en projecten. Dat kan zowel op het veld zijn als aan de zakelijke kant.
Supporters blij maken
Onze forecastingmodellen voorspellen hoeveel vraag er komt naar bepaalde artikelen. Deze systemen worden onder meer wereldwijd succesvol ingezet bij de 473 winkels van Ikea. Bij Coolblue gebruiken we datamodellen om processen te visualiseren. Van deze technologie kunnen we ook gebruik maken bij PSV.
Janssen: “Zo kan Pipple ons helpen onze merchandise slimmer in te kopen, waardoor we in een succesvol voetbaljaar alle supporters blij kunnen maken met de merchandise die zij willen. We verzamelen al veel data, Pipple kan ons helpen om de juiste inzichten uit die data te halen, waardoor we beter kunnen segmenteren en supporters nóg gerichter en meer 1-op-1 kunnen benaderen.”
Zo is prestatiegedreven een van onze kernwaarden. Wij willen prijzen winnen en maximale prestaties behalen. Bij Pipple willen ze dat ook. – Frans Janssen
Prijzen winnen
We delen meer dan alleen de regio waar we zitten. Ook in meerdere van onze kernwaarden zit overlap. Janssen: “Zo is prestatiegedreven een van onze kernwaarden. Wij willen prijzen winnen en maximale prestaties behalen. Bij Pipple willen ze dat ook. Ze hebben onlangs nog een golden rating gekregen als een van de beste data & AI consultants van Nederland. Ook innovatie is een kernwaarde die we delen, dat spat er bij Pipple vanaf. Daarnaast proef je ook de Brabantse gastvrije cultuur. Dat we elkaar daarin weten te vinden, merk je aan hoe gemakkelijk de gesprekken verlopen. Dat ze bij Pipple ook nog eens supporters van PSV zijn, is mooi meegenomen. Enthousiaster konden ze niet zijn.”
Voorliefde voor PSV
De Haas: “De liefde voor PSV is me met de paplepel ingegoten. Mijn opa woonde naast het stadion en op mijn zevende kreeg ik van hem al een vinyl single met het clublied, die heb ik nog steeds. Ik ga tegenwoordig met mijn vader, mijn zusje en mijn kinderen en als PSV kampioen wordt, staan wij met de hele familie vooraan op het Stadhuisplein. Wij willen de nummer 1 in data en AI zijn en het is natuurlijk supermooi als je je dan kunt associëren met de nummer 1 in de belangrijkste bijzaak van het leven, zoals Kees Jansma voetbal noemt.” Dankzij de deal met PSV treedt Pipple toe als Official Sponsor binnen de sponsorpiramide van PSV. Het partnership geeft ons de mogelijkheid om ook in onze thuisregio een bekendere naam te worden.
Geworteld in de regio
“Het mooie aan PSV is dat ze zo diep zijn geworteld in deze regio. Ze maken echt onderdeel uit van de dynamiek waarin bedrijven samenwerken om elkaar beter te maken. Het is een regionale samenwerking van bedrijven die topkwaliteit willen leveren en op Europees niveau mee willen doen, zonder concessies te doen. Misschien wint PSV de Champions League niet meer, maar ze spelen wél bij de top. Die ambitie hebben wij ook.”
De Haas: “Al werken wij internationaal, we zijn een echt Nederlands bedrijf met onze roots in Eindhoven en met een familiecultuur die goed past bij het familiaire van De Herdgang. Wij zijn geen bedrijf waar een private equity achter zit die ons in de etalage zet, je kunt ons meer zien als de eerste generatie van een familiebedrijf. Mijn dochter heeft hier een tijdje gewerkt en mijn zoon gaat volgend jaar econometrie studeren, wat ik ook heb gedaan.”
We willen niet de grootste zijn, maar wel de beste. Dat geldt ook voor PSV en dat maakt deze samenwerking zo’n mooie match. – Jeroen de Haas
De slimste
“We zijn niet de grootste of rijkste club in het voetballandschap, maar we kunnen in potentie wel de slimste zijn, zeker als we de kennis en kunde uit deze Brainportregio benutten. De samenwerking met Pipple is daar een mooi voorbeeld van”, aldus Janssen.
Onze oprichter Jeroen de Haas kan met de deal iets afvinken van zijn bucketlist: data en AI bij PSV stond daar bovenaan. “We willen niet de grootste zijn, maar wel de beste. Alles gaat bij ons om sterrenkwaliteit. We werken graag samen met organisaties die hetzelfde willen. Dat geldt ook voor PSV en dat maakt deze samenwerking zo’n mooie match. We gaan dit partnerschap tot 2028 aan. Dat straalt veel wederzijds vertrouwen uit.”
Janssen: “Ik ben er van overtuigd dat het een mooi traject wordt wat ons beiden verder gaat helpen en wat helemaal in lijn ligt met de koers die wij willen varen. We denken allebei dat we successen kunnen behalen als we PSV nog meer datagedreven laten werken en we popelen dan ook om te starten.”
Met deze samenwerking tillen we gezamenlijk innovatie in de sport naar een hoger niveau, met data en AI als sleutel tot succes.