Onder de motorkap van iedere DAF schuilt een massa maagdelijke connected data. Een goudmijn voor het voorspellen van het verwachte onderhoud aan een truck, wist de afdeling Commercial Services. Mits je weet wat je ermee moet doen. Daarom vroegen ze Pipple om het pad te effenen naar voorspelbare en vooral beheersbare onderhoudskosten.

‘We willen dat onze trucks zo min mogelijk uit de roulatie hoeven voor onderhoud, en het liefst nooit voor ongeplande onderhoudswerkzaamheden’, vertelt Mike Hoefeijzers, director of commercial services bij DAF. ‘Elke dag dat een vrachtwagen stilstaat, kost onze klant geld. En zelf zijn we ook gebaat bij trucks die blijven rijden als een trein. Want iedere koper kan ervoor kiezen om de onderhoudskosten voor z’n nieuwe voertuig af te kopen.’

Schade voorkomen

Met preventief onderhoud houd je reparatiekosten laag. Dat is een balanceerkunst. Grijp je te vroeg in, dan maak je onnodige kosten. Doe je het te laat, dan kan een klein euvel een kettingreactie van zichtbare en onzichtbare schade in gang zetten. Met als worstcasescenario: een klant met panne. Kunnen voorspellen wanneer welke schade optreedt, is dus belangrijk.

Historische data

Dit doet de truckbouwer nu nog op basis van historische data. Hoefeijzers: ‘Aan elk voertuigonderdeeltje kennen we een bepaalde levensduur toe. Looptijd en het aantal gereden kilometers spelen hierin de hoofdrol. Maar doordat we een innovatief bedrijf zijn, komt er ook het nodige giswerk bij kijken. Want of een verbeterd onderdeel inderdaad 5% langer meegaat zoals de productontwikkelaars verwachten, weten we pas zeker na een paar jaar.

Realtime data

‘Veel liever versturen we voor elke voertuig onderhoudswaarschuwingen die gebaseerd zijn op het feitelijke gebruik en de actuele toestand van de desbetreffende truck. Doordat onze voertuigen connected zijn, beschikken we over de realtime data die hiervoor nodig zijn. Maar het lastige is dat we tienduizenden dingen meten, en nog niet over voldoende kennis en kunde beschikken om de essentiële verbanden te leggen.’

Model om realtime kostmodellen te maken

Hoefeijzers schakelde daarom Pipple in voor het maken van een model om realtime kostmodellen op basis van een groot aantal variabelen mee te bouwen. Ook vroeg hij ze het model te verwerken tot een tool die DAF in de eigen IT-systemen kan inbouwen.
Dat vond hij spannend. ‘Mijn afdeling werkt zelden met leveranciers, we doen bijna alles inhouse. Als truckbouwer wilden we graag een specialist mee laten kijken naar deze lastige datapuzzel. En budget en deadline waren ook nog eens aardig krap. Mijn vrees was te eindigen met een dik, ondoorgrondelijk rapport, gemaakt door iemand in een witte jas. Maar het tegendeel bleek waar: we kregen een tool die we kunnen volgen en waar we mee uit de voeten kunnen.

Begrip en draagvlak

‘Pipple’s communicatie is goud. Elke oplevering lichtten ze helder toe. Ze ramden er geen oplossing doorheen, maar legden na elk stapje aan ons voor wat ze als volgende zouden willen oppakken. Dit heeft voor een geweldig begrip en draagvlak onder alle stakeholders gezorgd.
En ze voelden het hele traject lang als een partner, niet als een leverancier. Dat kwam doordat ze snapten wat we wilden en zich volledig identificeerden met onze belangen. ‘Wie is die mevrouw toch die bij ons werkt’, vroeg de secretaresse op een gegeven moment, doelend op één van Pipple’s experts. Dat zegt alles.’

 

Neem contact op met onze expert

Joep kan je alles vertellen over onze organisatie, missie en visie.
Hij komt graag met je in contact!

Joep van den Tillaart
Partner
joep@pipple.nl