De logistieke afdeling van retail tech platform bol.com leek haar data science behoorlijk goed op orde te hebben. Hoe manage je anders 13 miljoen klanten, 36 miljoen artikelen en 51.000 verkooppartners? Maar een nieuwe strategische horizon maakte de behoefte aan een gefundeerde AI-strategie duidelijk. Head of logistics strategy Saskia Scheffers haalde Pipple aan boord voor strategisch advies over de kansen, kaders en koers van AI voor bol.com.

‘Mijn afdeling “Logistieke services via bol” moet in de komende jaren grote bewegingen maken om bol in staat te stellen z’n doelen voor 2032 te halen. Daarvoor is een versnelling nodig, zo constateerden we een half jaar na het vaststellen van onze nieuwe koers. We dachten dat AI een goed vliegwiel zou zijn.

Data-driven zonder AI-framework

Nu werkten we bij bol al consequent datagedreven, ook binnen ons bedrijfsonderdeel. Alleen werkten we niet planmatig aan het implementeren van AI. . Wat we misten was een AI-strategie: een kader dat beschrijft op welke AI-toepassingen we focussen vanwege hun waarde voor de overkoepelende strategische doelen, en hoe we zorgen dat de organisatie hier ook toe in staat is.

Investeren in AI

Met een AI-strategie onder de arm hoopten we bovendien een lans te breken voor meer investeringsruimte voor AI bij Logistieke services. Want zoals in veel bedrijven werd AI ook bij ons vooral geassocieerd met zichtbare toepassingen zoals de chatbot en het genereren van beelden. We wilden hard maken dat er ook grote kansen schuilen ónder de motorkap.

AI-experts met een hart voor data & AI

We besloten hulp van buiten in te schakelen voor kennis, inspiratie en inzichten. Niet een van de gebruikelijke consultancybureaus die ook iets met data doen, maar een club met bewezen AI-expertise. Zo kwamen we bij Pipple terecht.

Bij hun pitch was direct een klik voelbaar. De range aan type usecases die Pipple wilde onderzoeken matchte helemaal met de breedte en diepgang die we zelf voor ogen hadden. Ook hadden ze goed beluisterd dat we niet alleen hulp wensten bij het wat, maar ook bij het hoe. Het DELTA-model dat ze hiervoor geregeld inzetten, leek ons een uitstekende tool.

Belangrijk vond ik ook dat voelbaar was hoe tof ze het zou vinden om dit met ons te doen. Niet zozeer om goede sier te maken met ons merk – dat overkomt ons geregeld – maar vanwege het type opdracht: onze vraag deed hun AI-hart oprecht harder kloppen.

Marktscan

Pipple onderzocht of en hoe andere partijen al artificial intelligence en machine learning toepassen. Ook deelden ze onze supply chain op in domeinen. Voor elk domein brachten ze het potentieel van verschillende AI-technieken in kaart. Dit brachten ze samen in een uitgebreide, handzame marktscan die elke collega kan raadplegen. Wil iemand bijvoorbeeld meer weten over de techniek “supervised and deep learning for inventory management”? Dan staan daar vijf usecases bij. Een klik op de usecase voert naar het bijbehorende bronartikel.

AI-transformatie via DELTA-model

Aan de hand van workshops inventariseerde Pipple onder een brede groep collega’s bestaande toepassingen en ideeën. Om onze AI-readiness te beoordelen, legden ze vervolgens samen met mijn stuurgroep de interne stand van zaken rond AI langs de pijlers van het DELTA-model. Dit maakte inzichtelijk wat we al goed deden én bracht onze grootste belemmerende factor aan het licht: ons eigen leiderschap. Dit leverde mooie, reflectieve gesprekken op.

Zo zag Pipple dat we op verschillende kansrijke domeinen wel engineers hadden zitten, maar nog geen data scientists. Een leider moet de kansen van artificial intelligence voor de organisatie volledig benutten, zo drukte Pipple ons op het hart. Om geen kans te missen, heb je in de volle breedte data en AI nodig.  

Strategische AI-implementatie

Tot slot heeft Pipple een concreet plan opgesteld voor onze AI-strategie. Hun insteek is dat we via een logische route van relatief kleine maar impactvolle interventies koersen naar de grotere, gewaagde doelen die echt het verschil gaan maken voor onze overkoepelende strategie. Een aanpak die goed aansluit bij onze manier van innoveren. Ook handig: in het plan staat ook wat er binnen bol nodig is om dit te realiseren.

Doordat Pipple het potentieel van AI zo concreet heeft overgebracht, is binnen bol niet alleen de noodzaak doorgedrongen om het meer en breder in te zetten (ook bij Logistieke services!) maar ook het enthousiasme aangewakkerd. AI is niet langer een soort “petproject on the side” maar een volwaardig middel geworden dat we nu standaard zullen meenemen in ons beleid.’

Neem contact op met onze expert

Joep kan je alles vertellen over onze organisatie, missie en visie.
Hij komt graag met je in contact!

Joep van den Tillaart
Partner
joep@pipple.nl