In het huidige oefenproces van het Datalab van de LFI (Landelijke Functie Opschaling Infectieziektebestrijding) streven we ernaar om obstakels direct aan te pakken. Hierdoor legt de LFI een stevige basis voor een vlotte en efficiënte respons in de toekomst. Een nauwgezette aanpak die de LFI en de GGD’en in staat stellen om snel te handelen bij een pandemie.

Pippelaar Joyce Hendriks ondersteunt de LFI als data-expert en scrummaster en is een onmisbare schakel in dit proces. Ze deelt hoe het Datalab momenteel bezig is met het verfijnen van de technische verwerking van een scala aan openbare databestanden, met als doel om deze in de toekomst op volle snelheid te kunnen hanteren. Dit doen we in nauwe samenwerking met de experts van het Onderzoeks- en Dataloket van het RIVM.

Joyce legt uit: “Onze aanpak begint met het identificeren van de informatiebehoeften van de verschillende LFI-functies. Bijvoorbeeld, het verkrijgen van inzicht in de locaties en capaciteit van testlaboratoria, het aantal uitgevoerde tests, het aantal gegeven vaccinaties of het aantal gevoerde gesprekken voor het maken van een testafspraak. Vervolgens gaan we op zoek naar de bronnen van deze gegevens.”

Deze brondata wordt vervolgens verwerkt in het Datalab. Joyce vervolgt: “Mijn collega’s van het RIVM helpen bij het ontsluiten van deze gegevens. Via interactieve dashboards delen we de informatie met onze collega’s binnen het LFI.” Naast interne data oefent het Datalab ook met externe, openbare databestanden die regelmatig worden bijgewerkt. “Bijvoorbeeld, gegevens over vluchten, waarbij we controleren of updates nauwkeurig worden verwerkt in onze dashboards,” voegt Joyce toe.

Het oefenen met diverse technieken en databestanden stelt ons in staat om voorbereid te zijn op elke mogelijke situatie tijdens een volgende pandemie. Joyce legt uit: “We stuiten soms op technische uitdagingen die ongewenst zijn tijdens een noodsituatie. Door deze nu aan te pakken, zijn we beter voorbereid om snel te reageren wanneer de LFI in actie moet komen.”

Vragen over het laatste nieuws, events en pr?

Thijs kan je alles over onze organisatie, missie en visie vertellen.
Hij komt graag met je in contact!

Thijs Verhaegh
Marketing Manager
communicatie@pipple.nl