Geen verkeersslachtoffers meer in 2050, zo luidt één van de duurzaamheidsdoelen van Interpolis. Het bedrijf ziet hierin een heldenrol weggelegd voor de mobiele telefoon. Die bestrijdt verkeersgevaar met behulp van slimme apps, die Pipple samen met hen doorontwikkelt.

Toepassingsmogelijkheden bedenken

Afleiding door telefoontjes en appjes is een notoire veroorzaker van ongelukken. Deze verleiding elimineren stond daarom bovenaan het to-do-lijstje van het innovatieteam van Yvette Melis; Domeinlead Veilige Mobiliteit bij Interpolis. Ze legden de telefoon het zwijgen op in de auto én op de fiets met de apps AutoModus en PhoNo.

Met de ontwikkeling van deze apps ontstond nieuw potentieel, legt Melis uit. “We hebben nu een eigen platform dat mensen bij zich dragen. Bovendien kunnen we de gebruikers toegang vragen tot data die iets vertellen over hun verkeersgedrag.”

Rijstijlalgoritme voor interventies op maat

Melis vroeg Pipple om met haar team mee te denken over de toepassingsmogelijkheden die dit biedt. Het leidde tot de ontwikkeling van een rijstijlscore voor automobilisten, gebaseerd op een rijstijlalgoritme. Dit project bevindt zich inmiddels in de laatste testfase. Melis: “Met de score geven we de gebruiker inzicht in de feitelijke risico’s die hij in het verkeer loopt. Dat stelt ons in staat om hem interventies op maat te bieden.”

De score is opgebouwd uit twee typen variabelen die in het algoritme tegen elkaar worden afgewogen. Het ene type betreft het feitelijke gedrag. Data hierover, zoals de rijsnelheid, hoe fors hij remt en optrekt, de afstand tot de tegenligger, of de bestuurder belt of appt en hoe lang hij achter het stuur zit, komen uit de telefoon van de bestuurder. Het andere type variabelen gaat over de omstandigheden waarin iemand rondrijdt. Verkeersregels, verkeersdrukte, het type weg en de weersomstandigheden bijvoorbeeld.

Businessdoel voorop

Dat de samenwerking met Pipple direct werd voortgezet in een volgend project was niet meer dan logisch voor Melis. “We werken gewoon heel fijn met ze samen. Hun datascientists streven niet naar perfectie, maar stellen het businessdoel voorop. Dat heb je nodig als je innoveert. Bij het ontwikkelen van een MVP zijn kosten-batenafwegingen de orde van de dag.”

Voor Interpolis is Pipple dan ook niet gewoon een leverancier, maar een innovatiepartner, vertelt Melis. “Het wederzijdse vertrouwen is groot. Als we iets mondeling afspreken, gaan ze direct met ons aan de slag. Dat formele contract komt er wel, weten ze. En op hun beurt sturen zij me gelukkig ook geen wekelijkse budgetafschriften.” Op de achtergrond zit Pipple wel degelijk strak op proces en relatie, merkt ze. “Regelmatig bieden ze aan om de planning te optimaliseren. Of ze vragen of ik nog ruimte voor verbetering zie. Daar hou ik wel van.”

Melis waardeert ook dat Pipple moeiteloos meeveert met de onzekerheid die inherent is aan innovatie. “Duur, schaal en route van onze projecten zijn vooraf nauwelijks in te schatten. Na elke deeloplevering maken we opnieuw de balans op: gaan we door met het project? Ons budget hebben we ook op die manier opgeknipt. Pipple begrijpt en accepteert dat. Eén zekerheid kunnen we ze wel bieden: als er extra data expertise nodig is, bellen we hen.”

Neem contact op met onze expert

Joep kan je alles vertellen over onze organisatie, missie en visie.
Hij komt graag met je in contact!

Joep van den Tillaart
Partner
joep@pipple.nl